Світлана Гаврилюк

 

Множення звичайних дробів.5 клас




Тема: Множення звичайних дробів. Розв’язування задач і вправ.

 

Мета уроку:

1)    повторення правил множення дробів, знаходження значення дробу від числа; застосування знань, умінь;відпрацювання навиків розв’язування  задач на множення звичайних дробів та мішаних чисел при розв’язуванні прикладів|зразків| і задач;

2)    розвивати пізнавальну діяльність, мовний розвиток (називати приклади, пояснювати хід практичних дій), сенсоматорний розвиток (виконувати всі дії, необхідні в досягненні результату); розвивати зорово-слухову| пам'ять, увагу, логічне мислення (уміння лаконічно висловлювати свою математичну думку), розвивати уміння орієнтуватися в нестандартних ситуаціях, кмітливість, навички творчої роботи, комунікативні і соціальні компетенції; розвивати навички раціонального використовування часу;

3)    виховувати  взаємоповагу, здорове суперництво, акуратність в записах, працьовитість, інтерес до математичних знань, виховувати уміння вислухати інших, виховувати активність, дисциплінованість, самокритичність, самостійність (самостійно працювати з|із| |посібндидактичними завданнями).

Тип уроку: урок застосування знань, умінь і навичок. 

Обладнання. Індивідуальні картки із завданнями, сигнальні картки, презентація, комп’ютер, мультимедійний проектор.

Форма проведення: ігрова, самостійна робота, індивідуальне опитування..

Між предметні зв’язки: біологія, екологія, інформатика.

Література:

  1. Підручник з математики, 6 клас, автор Н. А. Тарасенкова, Київ «Освіта» 2013.
  2. Журнали «Математика в школах України».
  3. Газета «Математика».
  4. Математика, 6 клас, А. І Корнес, С. П. Бабенко, ТОВ видавництво «Ранок», 2006.

 

Хід уроку

  1.                   I.      Організаційний момент.

Оголошення теми уроку, мети, епіграфу.

Епіграф.

Предмет математики настільки серйозний, що не варто пропускати нагоди зробити його трохи цікавішим.

Б.Паскаль

  1.                II.      Перевірка домашнього завдання.

 №341, №344,346(додатково)

Розв’язки номерів 341 і 344 учнями пишуться на дошці, а номер 346 перевіряє вчитель.

 

  1.            III.      Мотивація навчання.

Погляньте на екран.

 

Що ви бачите? (Підводний світ). Так. Перед вами  морська глибина, коралові рифи, водорості морського дна. Чого тут бракує? (Морських жителів). У ході уроку ми заселимо це морське царство тваринами. Чим більше ми виконаємо математичних завдань, тим з більшою кількістю морських жителів ми познайомимося. Більшу частину уроку ви будете працювати самостійно, тому кінцевий вигляд цього малюнка буде залежати від швидкості і якості вашої роботи.

  1.            IV.      Розв’язування задач та вправ.  
    1. Першим нашим гостем є великий камчатський краб (на екрані з’являється краб ).

Він приніс нам морський математичний диктант.

-         Кашалот може не дихати 1 год., а морж може перебувати під водою  часу кашалота. Скільки часу може перебувати під водою морж?

(10 хв.)

-       Лев може бігти зі швидкістю 72км/год. А швидкість акули становить

                                                               швидкості лева. Яка швидкість акули?

(36км/год)

-       Найшвидше з усіх морських тварин плаває кальмар. А слон може бігти зі швидкістю, що становить  швидкості кальмара. Яка швидкість слона, якщо кальмар розвиває швидкість  200 км/год.

(50км/год)

-       Гренландський кит має довжину до 21м., а найменша рибка України Бичок Берга має довжину, що становить  довжини кита. Яка довжина маленької рибки?

( м)

-       У дельфіна 260 зубів. А кількість зубів кашалота становить  зубів дельфіна. Скільки зубів у кашалота?

(70 зубів)

Учні записують у зошитах лише відповіді.

Ви дізналися дещо про життя морських тварин. З деякими з них ми сьогодні познайомимося ближче.

  1. 2.     Увага. Звуки кита в морі.

 

 

Другим нашим гостем є зубастий кит-кашалот. Кити не є рибами. Вони дихають повітрям, а їхні малята, як люди, вигодовується молоком. Є беззубі кити,  вони харчуються дрібними рачками. А кашалот споживає і більших тварин, за якими може пірнати на глибину до 1 км.

Наш гість кашалот пропонує нам розв’язати завдання.

№382(учні працюють біля дошки).

 

3. Хто буде наступним гостем? Відгадайте:

Ця тварина добра дуже

Познайомтесь з нею друзі!

В морі плаває, пірнає!

Із води людей спасає.

Виринає із глибин

Щирий помічник – ...(дельфін)

 

Дельфіни – найрозумніші морські тварини. Пораненого дельфіна товариші підтримують на поверхні води. Так вони рятують і людей. Дельфіни виступають у морських цирках, а в спеціальних лабораторіях учені намагаються спілкуватися з дельфінами

Загадкове нам знайоме,

В ньому є щось невідоме,

Його треба розв’язати,

Тобто корінь відшукати.

Кожен, знаю, без вагання

Відповість, що це – … (рівняння)

Дельфін пропонує розв’язати рівняння №361 (1-2). Два учні на дошці, решта самостійно.

 

А зараз зробимо паузу і відпочинемо.

  1.                V.      Фізкультхвилинка.

 

Швидко встали, посміхнулись

Вище-вище потягнулись.

Нумо, плечі розпряміть

Підніміть та опустіть.

Вправо, вліво оберніться

Рук колінами торкніться.

Сіли, встали. Сіли, встали.

І на місці потоптали.

 

4. Ось вона яка – 

Розбійниця морська!

Усіх би проковтнула

Зажерлива …(акула)

До нас прийшла акула-молот.

Ви бачите, що її голова дійсно нагадує молот. Недаремно акул називають грозою морів. Зуби в акул – у 6 рядів і гострі як пилка. Шкіра багатьох акул вкрита лускою з гострими шипами, тому навіть легкий дотик акули наносить серйозні рани. Дуже небезпечні біла, голуба, тигрова акули, акула-молот. Але найбільша з акул – китова, довжина якої до 20 м., людину не чіпає.

Ця морська розбійниця пропонує попрацювати над індивідуальними картками. Кожному учневі дається картка із індивідуальним завданням

Індивідуальні картки.

1.   Об’єм прямокутного паралелепіпеда з вимірами м, м і  м дорівнює:

а) 16м3,      б) 24 м3,      в) 14 м3,      г) 32 м3.

Правильна відповідь підкаже вам, яка риба найбільша на Землі.

(а – тигрова акула, б – косатка, в – біла акула, г – кашалот)

Розв’язання:  (м3).

Відповідь: а) 16м3; тигрова акула.

 

2.   Об’єм прямокутного паралелепіпеда з вимірами дм,  дм і  дм дорівнює:

а) 20дм3,   б) 10дм3,    в) 19дм3,    г) 35дм3.

Правильна відповідь підкаже вам, яка риба найменша на Землі.

(а – риба метелик, б – філіппінський бичок, в – риба крихітка, г – гавайський в’юнок).

Розв’язання:  (дм3)

Відповідь: б) 10 дм3 - філіппінський бичок.

 

3.   Площа прямокутника з сторонами  м,  і  м дорівнює:

а) 18м2,       б) 24м2,   в) 28м2,   г) 25м2.

Правильна відповідь підкаже вам, що допомагає ловити здобич рибі

(а – зябра, б – “ліхтарик”, в – хвіст, г - плавці).

Розв’язання: ( м2)

Відповідь: б) 24м2 - “ліхтарик”.

 

4.    Площа квадрата зі стороною дм дорівнює:

а)  дм2,   б)  дм2,    в)  дм2,    г)  дм2.

Правильна відповідь підкаже вам, яка тварина на Землі найбільша

(а – слон, б – жираф, в – синій кит, г – тигрова акула).

Розв’язання: (дм2).

Відповідь: в)  - синій кит.

5.  Добуток двох чисел  4  дорівнює:

а)8,                 б),         в)12,           г)

Правильна відповідь підкаже вам, яка риба найшвидше плаває

(а – піранья, б – дельфін, в – риба меч, г – тигрова акула).

Розв’язання: 4.

Відповідь: в)12 – риба меч.

6.  Добуток двох чисел  4  дорівнює:

а)8,                 б),         в)12,           г)

Правильна відповідь підкаже вам, яка із річкових риб є найбільшою

(а – сом, б – судак, в – щука, г – карась).

Розв’язання: 4.

Відповідь: а)8 – сом.

Після закінчення індивідуального завдання учні, оголошують своє завдання і відповідь. У разі правильної відповіді, заселяють морське царство (з’являютьсь рибки в презентації).

Морські жителі, які є нагородою за виконання індивідуальних карток:

а)риба-прилипала

Вона до нас не припливла, а приїхала. Прилипне своїм спинним плавником до живота акули і мандрує разом із нею, збираючи рештки її обіду. Від риби-прилипали є ще й користь акулі. Вона знищує паразитів із поверхні шкіри акули.

 

 

б)електричним скат

Це придоний морський хижак. У Чорному морі водиться скат-хвостокіл, або морський кіт, у якого на хвості є отруйний шип. У тропічних морях водяться електричні скати, вони мають особливий орган, у якому хімічна енергія перетворюється на електричну. Скат може створити розряд напругою до 200 вольт, яким він вбиває здобич та відлякує ворогів. 

 

 

 

 

в)морська зірка.                                г)морський коник

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

д)кальмар

 

  

 

є) глибоководна риба-вудильник.

 У неї на голові росте своєрідна вудка з ліхтариком на кінці. Ліхтарик світиться у темряві і приваблює довірливих рибок, що пливуть вудильнику прямо в пащу.

 

Вудильник підказує нам, що час підбивати підсумки.

 


 

  1.            VI.      Підсумок уроку.

-       Який математичний матеріал ви повторили?

-       Чи підчеркнули щось цікаве для себе?

-       Чи досягнута мета уроку, чи заселили ми підводне царство?

Так ми змогли заселити підводне дно, розв’язавши завдання, завдяки вашим знанням з математики, які стають у пригоді в повсякденному житті.

Повернувши картки завдань, отримаємо вислів ”математику ви вчіть, чисті води бережіть”.

Для життя тварини і людини потрібна чиста вода: чисті ріки, ставки, озера…

Ось послухайте

Вода не просто так речовина,

Сполука елементів – водню й кисню,

Це Дніпро, це Лімниця, Десна

Моря, ставки, джерела всі корисні.

Вода життя, прозора, мов кришталь,

Вона завжди втамує спрагу люту,

Та люди не цінують це на жаль,

А промисловість в воду ллє отруту.

Не досить побудовано споруд,

Хоч воду очищати ми повинні

Нехай кожен з вас скаже:

“Щоб не було отрути, бруду,

За чисту воду я боротись буду”.

  1.         VII.       Рефлексія(2 хв.)

А тепер дайте оцінку своїм знанням і умінням,  отриманим на уроці, і підніміть сигнальні картки, які лежать у вас на столах.

 


       - на уроці мені було все зрозуміло;

 
   

 

 

 

 

      - у мене виникли деякі питання, але я їх не задав

           ( посоромився); 

 

 
   

 

 

 

       -  я багато що не зрозумів.

  1.     VIII.      Домашнє завдання.

Всім:

№379, №381.

Учням високого рівня:

№387

 



Создан 23 фев 2016